کد خبر: ۱۲۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
ذره‌بین این هفته مهم‌ترین مطالبات شما در «فارس‌‍من» از وزارت بهداشت، را مرور می‌کند. وزارت‌خانه‌ای که این روزها خط مقدم مبارزه با کرونا است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛  پرسنل بهداشت و درمان این روزها در «خط مقدم» مبارزه با کرونا هستند. وزارت‌خانه‌ای که روزانه مردم چشم انتظارند تا آخرین آمار تلفات ویروس منحوس کرونا را اعلام کند. آماری که این روزها نگران‌کننده‌تر از بالا رفتن نرخ دلار شده است!

 

تمام تلاش مجموعه‌ی وزارت بهداشت این روزها کنترل بیماری کرونا در کشور است. اگرچه این تلاش‌ها نباید دلیلی برای دیده نشدن سایر مطالبات از این وزارت خانه‌ی راهبردی شود. در «فارس‌من»، مخاطبان سوژه‌ها و مطالبات متعددی از جنس بهداشت و درمان ثبت کرده اند. محوریت اکثر آن‌ها مشکلات معیشتی کادر درمان است.  ذره‌بین این هفته می‌خواهد بخشی از در خواست‌های شما را از وزارت‌بهداشت مرور کند.

 

اول|تبدیل وضعیت برای احیای حق

بی عدالتی مهم‌ترین دلیل اعتراض نیروهای شرکتی به وزارت بهداشت است.نیروهایی که در شرایط برابر بیشتر از دیگران کار می‌کنند اما تلاششان آن چنان که باید دیده نشده و تفاوت فاحشی بین رقم فیش حقوقی خود با رقم فیش حقوقی پرسنل استخدامی هم‌رده‌یشان می‌بینند. ما سعی کردیم در این مدت تریبون خوبی برای شنیده شدن صدای اعتراض کارکنان شرکتی وزارت بهداشت باشیم.

 

اول از دکتر تقوی نژاد معاونت توسعه وزارت بهداشت پیگیر مشکل‌شان شدیم اما به در بسته خوردیم. از پیگیری ناامید نشده و سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم، میزگردی هم با حضور نیروهای شرکتی وزارت‌خانه و دکتر پاک مهر عضو کمیسیون بهداشت مجلس در خبرگزاری برگزار شد. تا حامیان سوژه‌ی «فارس‌من» مستقیم حرفشان را به یکی از مخاطب بایدها بزنند.

دکتر پاک مهر هم بلافاصله به وعده‌ی خود عمل کرد و این مطالبات را مستقیم با شخص وزیر در میان گذاشت. طبق گفته دکتر پاک مهر قرار است، در آینده‌ای نزدیک با افزایش اعتبارات وزارت‌خانه این تبدیل وضعیت به نفع احیای حق نیروهای شرکتی انجام پذیرد. تا احیای حق نیروهای شرکتی ما پیگیر مطالبات از مسئولین خواهیم بود.

 

دوم|فوق العاده ویژه

برقراری فوق‌العاده‌ ویژه برای همه کارکنان مطالبه‌ی ۱۲ هزار امضایی کادر درمان در «فارس‌من» است. دراین مطالبه هم کلید واژه‌ی «تبعیض» اصلی‌ترین عامل اعتراض کادر درمان است. طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت فوق‌العاده ویژه مشاغل تخصصی در بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مدت‌هاست که مورد اجرا قرار گرفته اما در وزارت بهداشت گویا پرداخت آن برای همه کارکنان نیست.

نیروهای ستادی وزارت بهداشت تنها از موهبت «فوق‌العاده ویژه» بهره مندند و سایر کارکنان شاغل در دانشگاه‌های علوم پزشکی از دریافت آن محرومند. برای برقراری فوق‌العاده ویژه‌ی کارکنان پیگیری های زیادی انجام دادیم و قول هایی هم مسئولین به ما داده اند. اما تا حالا هیچکدام از آن‌ها عملی نشده است.ما هم‌چنان پای کار شما برای به نتیجه رسیدن مطالبه‌ی‌تان هستیم.

 

سوم|آزمون دستیاری

حذف آزمون گواهینامه‌ی دستیاران پزشکی هم از آن سوژه های پردرخواست شما در فارس‌من است. دانشجویان دستیاری شاغل در بیمارستان‌ها طی ۴ سال دوران تحصیل خود بیشترین فشار کاری را معمولا تحمل می‌کنند. حالا فرض کنید در این گیر‌ و‌ دار شیوع ویروس کرونا دستیاران، هم فشار کاری را باید بیشتر از قبل تحمل کنند و هم این که باید درس بخوانند، برای موفقیت در آزمون صدور گواهینامه دستیاری پزشکی.

از نظر مخاطبان فارس‌من راه حل این موضوع بسیار ساده است، دستیاران می‌گویند امتحان گواهینامه را می‌شود حذف کرد و به جای آن ارزشیابی براساس فعالیت‌های درون بخشی ۴ سال گذشته ی دستیاران صورت گیرد. ما هم پیگیر به ثمر نشستن این راه حل شما بودیم. در آخرین اقدام صورت گرفته دکتر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، به خبرنگار ما گفت: «سه چهارم دستیاران با توجه به سوابق تحصیلی، واجد شرایطی خواهند بود که می‌توانند بدون امتحان و در اسرع وقت به چرخه ارائه خدمات وارد شوند.»

البته همه این موارد جزئیاتی دارد که به زودی رسانه ای خواهد شد.

 

چهارم|مصائب تامین دارو

مشکلات تامین داروی بیماران مسئله‌ی خیلی مهمی است، که نباید در هیاهوی شیوع کرونا فراموش شود. خصوصا بیمارانی که قبل از کرونا هم به دلیل تحریم‌ها در تامین داروهای خود دچار چالش بودند. دیابتی‌ها جزو این دسته از بیمارانند که در «فارس‌من» مطالبه‌ی خود را با ما در میان گذاشتند. کمبود انسولین برای این بیماران دیگر تبدیل به یک عادت شده است.

طبق پیگیری‌هایی که از  اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران داشتیم، حالا خدا رو شکر انسولین در داخل کشور تولید می‌شود. با تکیه بر ظرفیت داخل میشه مشکل کمبود انسولین رابرای همیشه حل کرد، اما هنوز برخی مردم به انسولین ایرانی اعتقاد ندارند. در صورتی که انسولین داخلی طبق گفته‌ی پزشکان به لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با نمونه ی خارجی آن ندارد.

 

پنجم|حقوق ناچیز دستیاران

رزیدنت‌های پزشکی، نظام مسائلشان در سال‌های اخیر بعد از اجرایی شدن طرح تحول سلامت خیلی زیاد شده است. از افزایش فشار شیفت‌های کاری گرفته تا حقوق های ناچیز. برخی از این مشکلات را دستیاران پزشکی در «فارس‌من» با ما در میان گذاشته اند. یکی از این مشکلات مهم، حقوق پایین آن‌هاست.حقوقی که از دریافتی یک کارگر معمولی هم کم‌تر است.

فشار کاری رزیدنت‌ها به اندازه‌ای زیاد است که آن‌ها نمی‌توانند در مراکز دیگر برای جبران کسری‌های خود کار کنند. علاوه بر این حتی گاهی این حقوق اندک هم به موقع پرداخت نمی‌شود در یکی از سوژه های «فارس‌من» در این رابطه آمده است: «حقوق ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی رزیدنت‌ها اصلا کفاف مخارج‌شان را نمی‌کند. در ضمن از آنها تعهد گرفته‌اند که در جایی دیگر کار نکنند، در ضمن در دانشگاه علوم پزشکی تبریز حقوق‌ها را به صورت نامرتب پرداخت می‌شود.»

 

برای حل مشکلات دستیاران پزشکی سراغ مسئولین مختلفی رفتیم. مهم ترین پاسخ را از ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گرفتیم که در مصاحبه با خبرنگار ما بیان کرد: «برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات دستیاران تخصصی نیازمند تأمین منابع لازم است.» تخصیص منابع اتفاقی است که تاکنون نیفتاده اما ما پیگیر موضوع هستیم تا این گره کور باز شود.

 

آخر|حواسمان به تلاش‌هایتان هست

ما قدردان تلاش‌های وزارت بهداشت در مبارزه با ویروس کرونا هستیم. شرایط سخت این روزهای وزیر بهداشت را همه درک می‌کنند. اما مطالبات از مسئولان بهداشت و درمان کشور پا برجاست. مطالباتی که ریشه‌ی خیلی از آن‌ها به قبل از شیوع ویروس کرونا بر می‌گردد و خیلی از آن‌ها قابل حل است.

حل مشکلات صنفی‌- معیشتی کادر درمان در شرایطی که آن‌ها طی روزهای اخیر در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند علاوه بر آنکه سبب قدردانی از زحمات این قشر می شود انگیزه‌ای هم می‌شود برای ادامه ی فعالیت آنها. همین افزایش انگیزه یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توان در راستای مبارزه با کرونا انجام داد. فارس من رسالت اصلی خودش را در پیگیری مطالبات شما می‌داند.

 

گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار